Archive for augustus, 2013

PostHeaderIcon Cavaillon met verse geitenkaas en rauwe ham

foto-110Hier nog een heerlijk zomers voorgerecht; opgestuurd door mijn zus uit Parijs
Benodigdheden:  Een rijpe meloen (Cavaillon), flinters goede rauwe ham (Parmaham, pata negra), verse geitenkaas, basilicum, peper en olijfolie. Pas de hoeveelheden aan naar gelang het aantal personen.
Snij de meloen en de geitenkaas in blokjes, leg dit op een bord, flinters rauwe ham er over, een heel klein snufje peper, basilicum en voor het opdienen een scheut goede olijfolie erover. C’est tout!
Bon appétit!
Als je geen Cavaillon meloen kunt krijgen koop dan een Cantaloupe meloen. Die heeft ook die mooie oranje kleur.

PostHeaderIcon Quinoa salade

Zomerse quinoa salade (glutenvrij)

Zomerse quinoa salade (glutenvrij)

Quinoa is GEEN graansoort, maar de korrels lijken op graan en wordt dan ook op die manier gebruikt. Quinoa is glutenvrij bevat veel eiwit en is rijk aan vitaminen en mineralen. Echt superfood. Te koop bij de natuurwinkel en tegenwoordig ook vaak bij de supermarkt o.a. A.H.

Voor een mooie salade als bijgerecht voor 4 personen is 200 gr quinoa voldoende. Kook de Quinoa volgens de aanwijzigingen op de verpakking. Stel de kookwekker iets korter in dan de aanwijzing . Dan kun je de gaarheid checken, want de quinoa moet niet te papperig worden. Laat de quinoa afkoelen.

Dan een rijpe mango in stukjes gesneden; drie fijn gesneden bos(lente)uitjes; 2 eetlepels gehakte koriander; twee volle handen heel fijn gesneden rode kool (kant en klaar te koop in de supermarkt); een rijpe avocado in blokjes gesneden.

Maak een vinaigrette van Dijonmosterd, citroensap en zonnebloemolie (of olie die je lekker vindt). De vinaigrette mag best wat scherp zijn.

Meng de vinaigrette met de quinoa en de gesneden ingredienten. Maak verder op smaak met peper en zout. Door de rode kool krijgt de salade een licht paarse tint. Dat ziet er prachtig uit. Als je de salade niet pittig genoeg vindt kun je altijd nog wat mosterd of citroensap toevoegen.

Smaakt heerlijk bij de barbeque of bij gegrilde vis. Of als lunchgerecht.